Välkomna till Star Wars Palatset

03/27/2020

Det ska bli mig ett sant nöje att få inledda den här nya Star Wars-bloggen här i Sverige. Jag är Ayub Hussein och har fascinerats av Star Wars så länge som jag kan minas. Nu, snart 18, är jag sugen på att dra igång den här bloggen som ett tankepalats för tankar om Star Wars universumet, både det producerande direktivet här i vintergatan men även den fiktiva mekanismen i galaxen långt, långt borta. Det kommer vara en berg och dal bana genom åren och jag hoppas ni kommer njuta av det lika mycket som jag kommer.

Här på Star Wars bloggen kommer vi alltid att diskutera passionerat men också rationellt och respektfullt. Det betyder inte att jag inte kan säga att The force awakens sagan var en absolut katastrof eller att Rian Johnson är en avskyvärd direktör. Det betyder därmed att jag aldrig kommer säga att Disley Ridley borde ta livet av sig eller att JJ Abrahams suger. Jag har enorm respekt för de som individer och professionella men det måste inte betyda att jag gillar eller ens respekterar alla deras jobb med historieberättandet.

Och nej, för er som läser detta, jag tillhör inte den ökända kulten som hatar Jar Jar Binks och "The Prequals". Nej, jag tillhör inte de som växte upp med de filmerna och därför har ett emeoneillt värde till de. Jag växte snarare upp till alla Star Wars filmer plus Klonkrigen och allt annat extra material. Ett helt universum som var uppdukat på bordet. Jag hade inget annat att göra en att tacka Gregor Lucas, kocken, för måltiden. Star Wars fyllde min barndom med fanatiska minnen och den gör det än idag.

När det kommer till frågan om åldersgränsen eller snare målgruppen för Star Wars har jag min bestämda åsikt. I ett försök att försvara sig mot all obarmhärtiga och orättfärdiga kritik förklarade George Lucas att Star Wars alltid varit gjort för barn (vi pratar om samma kritik från samma kritiker som mordhotade Jar Jars skådespelare). Självklart har Star Wars inte alltid varit gjort för barn. Men Star Wars har alltid, alltid, alltid varit för alla. Alla, oavsett kön eller ålder eller etnicitet. Det är en simpel historia med ändå djupa komplexa interna konflikter som berättar en mer fantastik saga än en någonsin kunde tänka sig. Även om det är en enkel historia om gott mot ont, de goda jeddieridarna mot de opålitliga sitherna, demokratiska republiken mot krigsherrerna i Separatisterna så är det också en historia som ger perspektiv: korruption bland de goda och inre konflikter bland de onda. Det är därför så många har kommit att älska historian om galaxen långt, långt borta. I sin kärna har Star Wars alltid haft originalitet i ordet sanna mening och det kan ingen någonsin ta ifrån George. Det är allt annat vi kan säga om Disneyfilm och den katastrof som har kommit att bli the Force Awakens sagan. Men mer om det sen. Jag kan väl åtminstone säga att jag är inte ett fan av the forna awakens trilogin och det sorgliga är att det inte behövde bli så här. Jag är ledsen hur filmernas potential helt slängde bort av regissörerna.

Jag är inte George Lucas, jag har inte alla svaren. Men det är det vackra med Star Wars, vi fanns får vara med i jakten efter sanningen. Och det är precis det vi ska göra här på bloggen.

Nu är jag glad att kicka igång. I framtiden kanske jag skapar en personlig blogg men det ligger på is tills vidare. Vilket som tack för att ni läser och därmed stöttar Star Wars bloggen. Vi hörs men tills dess, Må kraften vara med er!

Intresserad av fotboll eller basket? Besök mina andra bloggar, fotbollsbloggen.net och basketbollsvergie.se ifall ni är intresserade av respektive ämnen.

Följ mig på Instagram och Facebock samt Twitter: Star Wars Palatset

Följ mina andra bloggar på Instagram, Facebook samt Twitter: Fotbollslandet, basketsvergie

© 2020 StarWarspalatset. All rights reserved.
Powered by Webnode
Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started